چرا المپیاد ؟
نظام سامانهای که آموزش و پروش طرحریزی کرده است، بر اساس سطح عمومی دانشآموزان کل کشور میباشد و قطعا پاسخگوی تمام نیازهای علمی و آموزشی دانشآموزان مستعد و علاقه مند نیست، از طرفی المپیادهای دانشآموزی در ایران در ابتدا با هدف شناسایی نخبگان جهت اعزام به مسابقات جهانی راهاندازی شد و آزمونهای انتخابی به گونهای بود که جامعه آماری خاصی از دانشآموزان در آن شرکت میکردند. ولی پس از گذشت چند سال از آغاز المپیادها و شکلگیری روال منظم برای آزمونها، سعی شد آزمون المپیادها به گونهای طرحریزی شود، که ابتدا جامعه آماری وسیعتری از دانشآموزان را به سمت خود بکشد، تا به این ترتیب هم گزینش نخبگان دقیقتر باشد و هم بتوانند تا حدی، ضعف نظام کلی آموزش و پرورش را برای دانشآموزان مستعد، پوشش دهند. در نهایت پس از گذشت چند سال از این تفکر برای اینکه شرکت در المپیادهای دانشآموزی از انحصار قشر خاص دانشآموزان خارج شود و بتواند در عمق بخشیدن به نظام کلی آموزش و پرورش کمک کند و برای تمام دانشآموزان علاقهمند، رشد علمی داشته باشد، مرحله اول آزمون المپیادهای دانشآموزی بیشتر رنگ و بوی کنکوری به خود گرفته و سعی شد تا حد امکان مطالب خارج از کتابهای درسی از آن خارج شده و سوالات آن به صورت مفهومی از محتوای کتابهای درسی طراحی شود، که شباهت بسیاری با سوالات دشوار کنکور پیدا میکند، از طرفی اطلاعرسانی آزمونهای المپیاد وسعت بیشتری پیدا کرد، به خصوص در چند سال اخیر سعی شدهاست که دانشآموزان، با اطلاعرسانیهای مناسب، اطلاعات خود را در درس مورد علاقه خود با دیگر دانشآموزان مستعد کشور بسنجند.
در نهایت در رابطه با اهداف المپیاد مرحله اول و دوم میتوان به طور خاص چنین گفت:
هدف آمادگی برای مرحله اول المپیادها:
ارتقاء سطح علمی دانشآموزان، ایجاد نقطهی قوت در یکی از دروس برای داشتن یک برگ برنده در کنکور و در کنار آن قبولی در مرحله اول المپیاد که باعث ایجاد روحیه قوی علمی و اعتماد به نفس در دانشآموزان مستعد میشود.
هدف آمادگی برای مرحله دوم المپیادها:
پرورش نخبگان کشوری، که در کنار کسب مدالهای کشوری المپیاد، تضمینکنندهی آیندهی علمی دانشآموزان نخبه نیز میباشد.